This is some blog description about this site

با پورت SFP سوئیچ گیگابیتی آشنا شوید

با پورت SFP سوئیچ گیگابیتی آشنا شوید

هر دستگاهی مجهز به پورت سوئیچ اختصاصی است که می تواند در هر زمان، ‍‍ بدون آنکه تداخلی ایجاد شود داده را به پورت های دیگر انتقال دهد. پورت ها دارای ابعاد و مشخصات متنوعی هستند تا از اتصال کانکتورهای اشتباه جلوگیری کنند. امروزه در صنعت مخابرات، پورت SFP را می توان در انواع دستگاه های شبکه از جمله: سوئیچ های اترنت، روترها، کارت های اینترفیس شبکه NIC، سرورها و ... یافت. لازم به ذکر است که سوئیچ‌های گیگابیتی مدرن نیز معمولاً با دو یا چند پورت SFP طراحی و تولید می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم یکسری موارد را مانند اینکه پورت SFP چیست و با پورت RJ45 در سوئیچ های گیگابیت چه تفاوتی دارد و چگونه می توان میان آنها ارتباط برقرار کرد را بررسی کنیم.

با پورت SFP سوئیچ گیگابیتی آشنا شوید

پورت SFP چیست؟

پورت SFP بگونه‌ای طراحی شده است تا بتواند با کانکتورهای SFF (Small Form Factor) به خوبی کار کند. همچنین این پورت قادر است سرعت بالا و فشردگی فیزیکی را ارائه دهد. این موضوع سوئیچ گیگابیتی را قادر میسازد تا با قرار دادن ماژول مربوطه (SFP فیبری و یا SFP مسی) لینک های نوری یا مسی را برقرار سازد. صرف نظر از پورت نوری یا لینک پورت الکتریکی، تنها تفاوت در لایه فیزیکی است. هنگامی که پورت SFP با پورت الکتریکی وارد 1G SFP می شود، برای انتقال داده ها باید از کابل شبکه (کابل Cat5e/Cat6/Cat7) استفاده نمایید. این در حالی است که وقتی پورت SFP همراه با پورت نوری در SFP گیگابیتی قرار می گیرد، جامپرهای فیبری (فیبر LC) باید از اتصالات فیبری پشتیبانی کنند. بنابراین، از ماژول RJ45 SFP عموماً برای Uplinks رنج کوتاه استفاده می‌شود تا امکان اتصال بین یک سوئیچ تمام توزیع SFP و یک سوئیچ لبه تمام مسی برقرار شود. از ماژول فیبر SFP عمدتاً برای Uplinks فیبری سرعت بالا در فواصل طولانی استفاده می شود. برای آشنایی با پورت های SFP در سوئیچ گیگابیتی، پورت های سوئیچ FS S3800-24F4S SFP را به عنوان مثال در نظر بگیرید:

پورت SFP سوئیچ گیگابیتی

سوئیچ گیگابیت 24 پورت S3800-24F4S گزینه ای مقرون به صرفه برای شبکه های سازمانی و تلکامی است. این دستگاه مجهز به پورت کنسول، 4 پورت 1GE Combo، 20 پورت 100/1000BASE SFPو 4 پورت 10GE SFP است. در بین این پورت‌ها ، پورت‌های SFP این سوئیچ گیگابیت را قادر می سازد تا به طیف وسیعی از کابل های فیبری و اترنت متصل شود و عملکرد سوئیچینگ را در سراسر شبکه گسترش دهد. شایان ذکر است این سوئیچ شامل 4 پورت ترکیبی SFP/RJ45 است ، به طوری که کاربران می توانند همزمان از پورت SFP یا پورت RJ45 برای اتصال کوتاه استفاده کنند.

پورت SFP Combo چیست؟

پورت Combo یک رابط واحد با انتهای دوگانه است پورت (RJ45) یا پورت SFP، بنابراین از اتصالات مسی و نوری SFP پشتیبانی می کند. به عبارت دیگر، این یک پورت ترکیبی است که می تواند دو نوع اتصال مختلف را پشتیبانی کند. به عنوان مثال، 2 پورت Combo عبارت است از 4 پورت که شامل 2 پورت SFP و 2 پورت RJ45 می باشد، در این صورت ما می توانیم از 2 پورت SFP، یا 2 پورت RJ45 استفاده کنیم. باید توجه داشت که از هر جفت پورت ( که شامل یک پورت SFP و یک پورت RJ45 است) فقط یک پورت آن قابل استفاده بوده و به صورت همزمان نمی توان از آن ها استفاده نمود. یعنی اگر از پورت SFP استفاده نمایید، پورت RJ45 غیر قابل استفاده خواهد بود.

SFP سوئیچ گیگابیتی

پورت SFP Uplink چیست؟

پورت Uplink به پورتی گفته می شود که در آن، ارسال و دریافت داده برعکس می شود. این پورت به گونه ای طراحی شده است تا بتوان از آن برای اتصال سوئیچ داخلی با یک کابل مستقیم استاندارد به جای کابل (Crossover) استفاده نمود. بنابراین، پورت Uplink می تواند به یک پورت معمولی دستگاه دیگر نیز متصل شود. اتصال پورت Uplink یک سوئیچ به پورت استاندارد سوئیچ دیگر، می تواند به گسترش شبکه کمک کند. بیشتر سوئیچ های سازمانی موجود در بازار شامل 24 پورت RJ45 با 2 پورت SFP اختصاصی برای Uplink و یا 48 پورت مسی با 2 یا 4 پورت Uplink SFP اختصاصی هستند. هر پورت Uplink SFP دارای دو چراغ کوچک است که وضعیت آن درگاه را نشان می دهد.

پورت SFP سوئیچ

پورت SFP و پورت RJ45 در سوئیچ گیگابیتی

سوئیچ های گیگابیتی علاوه بر پورت های SFP، دارای چندین پورت RJ45 هستند. هر دو را می توان با اترنت گیگابیتی منتقل نمود اما دارای تفاوت هایی هستند. در ادامه مقاله پورت SFP و RJ45 را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

پورت RJ45

پورت RJ45 پورت داخلی سوئیچ گیگابیتی است که دارای استاندارد اترنت 1000BASE-T نیز می باشد. این پورت فقط از کابل های (Cat5e/Cat6 / Cat7) برای انتقال 1Gbit/s پشتیبانی می کند و فاصله آن به 100 متر (330 فوت) محدود می شود. بنابراین سوئیچ 1000BASE-T با پورت RJ45 را می توان در دیتاسنترها برای سوئیچینگ سرورها، شبکه های محلی، برای Uplinks سوئیچ دسکتاپ و یا به طور مستقیم برای اپلیکیشن‌های Broadband استفاده نمود. سوئیچ Stack FS S3800-24T4S نوعی سوئیچ 1000BASE-T است که دارای یک پورت کنسول، 24 پورت 10/100/1000BASE-T RJ45 و 4 پورت 10GbE SFP+ می باشد. بنابراین هنگام اتصال دو پورت RJ45 سوئیچ گیگابیتی، راه ساده و آسانی وجود دارد و آن هم قرار دادن یک کابل استاندارد اترنت (Cat5/5e/6/6a) به طور مستقیم برای اتصال این دو سوئیچ می‌باشد.

 

آشنایی با پورت SFP سوئیچ گیگابیتی

در مقایسه با سوئیچ اترنت که تنها از پورت RJ45 استفاده می کند، سوئیچ هایی که پورت SFP دارند، از انواع بیشتری از کابل های ارتباطی پشتیبانی می کند. شما می توانید پورت های این سوئیچ ها را با 1000BASE-SX ، 1000BASE-LX/LH ، 1000BASE-ZX یا 1000BASE-BX10-D/U تعویض نمایید. اما برای لینک های فواصل کوتاه، تفاوتی در استفاده از پورت SFP یا پورت RJ45 برای اتصال سوئیچ ها وجود ندارد. اگر در آینده نزدیک قصد اتصال سرور از طریق لینک های نوری را ندارید، به SFP نیازی نخواهید داشت و می توانید با استاندارد 1000BASE-T کارهای خود را انجام دهید. در جدول زیر می توانید ویژگی های اتصال RJ45 و اتصال SFP را در سوئیچ های گیگابیتی مشاهده نمایید:

Parameter SFP Port RJ45 Port
Connection Types
  • RJ45 SFP module + network cable (Cat5e, Cat6 or higher)
  • fiber SFP module + fiber optic cable (SMF fiber / MMF fiber)
network cable (Cat5e, Cat6 or higher)
Max Distance MMF (550m) / SMF (150km) / Cat5 (100m) 100m (330ft)
Data Rate 1000Mbps (1G) 1000Mbps (1G)

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که گفته شد پورت SFP، سوئیچ‌های گیگابیتی را قادر می سازد تا به طیف گسترده ای از کابل های فیبری و اترنتی متصل شوند و در نتیجه قابلیت سوئیچینگ را در سرتاسر شبکه گسترش دهند. برای مثال یک دستگاه I/O Hot-Pluggable، می تواند از ماژول RJ45 SFP و ماژول SFP فیبر پشتیبانی نماید. البته باید به یاد داشت که پورت SFP بصورت عملی، انعطاف پذیرتر از پورت RJ45 است. علاوه بر آن، پورت Combo و Uplink SFP به کاربران این امکان را می دهند تا کانفیگ سوئیچ ها را با توجه به نیازهای خود و بصورت کاملاً منعطف انجام دهند.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید